Monday, December 31, 2012

Orentasi Pra Sekolah P16

Abang dah masuk pra sekolah di P16 huhuhu Masa minggu orentasi 29 Disember aritu abang orang yang pertama tiba.. gara-gara ibu tersalah waktu.. ibu ingat pukul 7.30 pagi sekali 8.30 pagi da.. awal betul ibu nak hantar saya.. disebabkan kami tiba awal.. yayah, ibu, abang & adik breakfast dulu kat Pusat Kejiranan P16 tu.. lepas tu terus ke sekolah abang..
Tak lama lepas abang masuk kelas baru la kawan-kawan yang lain tiba.. sekali abang terjumpa kawan lama abang masa kat tadika JPA.. Zaim.. tapi dia nangis tak nak ke sekolah.. abang ajak dia duduk sebelah pun dia tak mau... lepas cuba baju sekolah untuk order saiz, dan ibu isi borang sepatutnya.. ibu kena gie dengar taklimat ringkas.. abang tinggal kat dalam kelas.. cikgu bagi gambar untuk abang warna tapi huhuhuh abang tertinggal pensil warna.. gara-gara abang keluarkan masa sebelum gie sekolah tadi.. maap bu... ibu dah siap-siapkan beg abang tapi abang yang sibuk kemas balik dan tertinggal pensil warna huhuhuhu
 tekun mewarna masa ibu tinggalkan abang...pinjam pensil warna cikgu..
Adik sibuk merakas dalam kelas abang... abis semua dia nak pegang.. last-last yayah bawak adik masuk kereta dan zzzzzzzzz

Monday, December 24, 2012

Imaginasi

Kanak-kanak biasalah ngan imaginasinya.. hahah abang pun macam-macam imaginasi yang ada... kalau ibu marah atau merajuk ngan abang.. ibu selalu kata nak jadi raksase.. bila ibu jadi raksase abang pun nak jadi raksase juga atau ultraman... nak jadi ultraman bukan nak lawan ngan ibu.. tapi nak sama besar ngan ibu.. kalau ibu besar abang kecik macam mana nak peluk??
huhuhuhu bila dengar ayat tu ibu pun terus senyum tak jadi marah atau merajuk...
Baru-baru ni.. balik dari rumah nenek.. dari khamis lepas abang duduk rumah nenek.. khamis ibu kena kerja kat terengganu kena pergi kerja awal.. jadi ibu antar abang ke rumah nenek.. lepas tu abang mintak kat ibu untuk tinggal kat rumah nenek sampai masuk sekolah baru.. huhuhuh persiapan ke sekolah baru? ibu dah daftarkan abang sekolah kafa sabtu minggu lepas.. sabtu nie abang kena gie sekolah baru kat prisint 16.. huhu macam mana la sekolah baru.. emm citer balik dari rumah nenek ari jumaat lepas.. ari ujan yang lebat.. masa ibu amik abang dan adik tu ibu basah lencun.. huhuh sian ibu...

On the way balik tu ibu dan yayah ngah bercerita
Ibu: huhhh lebatnya ujan yayah mesti banyak tempat banjir.. kalau kerja KL confirm banjir nie stuck kat KL..
Yayah : A'a alamak.. tempat nak masuk rumah kita nanti pun banjir gak nie
Ibu : A'a kat pintu masuk tu kan?
Abang : Balik abang nak salin baju pastu main iPad...
Ibu : Iyalah kamu tu ari-ari macam tu gak
Abang : Nak tengok TV tak boleh.. semut pun tak dapat tengok TV..
Ibu : Kenapa plak?
Abang : Abis yayah lalu.. yayah dah langgar dia punya antena
Ibu : Yayah langgar macam mana plak yayah langgar
Abang : Iyalah dia duduk kat dalam tanah pastu antena dia terkeluar kat jalan.. yayah tak nampak.. dia langgar la..
Ibu : OoOOOOoo ahahhahaha yayah.. dengar tu??
Yayah : Haa nape??
Ibu : Yayah dah langgar antena TV semut... sian semut tak boleh tengok TV..
Yayah : Haaa???
Abang : Logik tak??
Ibu n Yayah : Ahahahhahaah adoilah abang aniq...

Friday, November 16, 2012

Sekolah..

Cuti sekolah dah mula taun depan abang dah 6 taun.. sekolah kat opis ibu dah tutup.. abang kena pergi sekolah baru.. sekolah abang kat sekolah abang2 ngan kakak2 ibu kata abang masuk pre-school
bila dah masuk pre-school abang kena duduk kat rumah acik ros sementara abang pergi sekolah kafa waktu petang... mulanya ibu nak hantar rumah acik ros tu je tak perlu pergi sekolah kafa, tapi sebab anak acik ros pun sama baya ngan abang dan gie sekolah kafa waktu petang, jadi ibu pun masukkan abang sekolah kafa juga... biar abang pergi sama-sama ngan kawan abang. Taun depan bermula la rutin padat abang... huhuh belum masuk sekolah rutin abang dah padat...
29 oktober aritu ada periksa ujung taun.. memandangkan periksa tengah taun abang tak ambil sebab masa tu ibu cuti panjang keluarkan adik..ibu bersemangat siap belikan abang set menulis dan color baru untuk periksa...sebelum periksa ibu pesan " Jawab baik-baik jangan dapat markah kosong tau.. kalau boleh nak 100.." Abang tanya ibu kalau 100 kenapa??  Ibu kata kalau 100 ibu belikan hadiah.. huuhuh abang nak askar kecik2.. ibu kata boleh janji 100
Bila result keluar ibu dah kepuk dahi alamak... abang ada 4 markah 100, 1 markah 96 keseluruhan 5A.. abang dapat tempat ke-3... huh terus tuntut hadiah dari ibu... ujung minggu lepas ibu belikan hadiahnya.. ehehe acihh ibu...
Hadiah dari ibu sebab dapat tempat ke-3.. set askar.. awas ada raksase kuning menyerang menggunakan ekor.. huhuhuhu
Huuu abang buli adik.. abang suka masuk dalam play pen adik... abang masuk dalam adik yang mengintai kat luar.. huhuu terbalik
 Ejek adik...
 Nie pulak abang buli adik jugak.. mainan nie ibu beli untuk adik belatih berjalan.. adik dah merangkak laju dan berlatih berjalan.. tapi adik belum pandai guna mainan nie.. jadi abang yang pandai guna la yang main.. huhuhuh amap ibu...

Thursday, October 18, 2012

Mari menari

video
Inilah aksi adik bila abang pegang dan sebut cha cha cha chaaa.. 

Kerja baru abang

Kerja abang sekarang ialah jadi pembantu ibu menjaga adik... adik sekarang dah makin lasak dan suka merayap kesana kemari..juga suka mengacau abang main.. apa je yang abang main dia nak main gak.. huhuhuh adik puteri berbonjol...
Bila adik masuk celah rak.. abang pun masuk sama.. huhuhuh adik bila ibu tinggalkan sekejap tengok-tengok dah ada celah rak.. huuhuh penat abang kena tolong ibu jaga adik....
Adik muka tension bila kena tangkap... inilah kerja abang sekarang bila ibu jerit "Abang tolong amik adik" huhuhuuhu adik yang tak reti diam...
Tanda bawah mata.. abang dapat tanda bawah mata masa ibu jaga atok kat hospital.. angkara abang lompat dari basikal yang dibawa oleh kak Iman.. percubaan kali pertama melompat suksess.. kali ke-2 tettt cium tar jalan... huhuhuh
Abang berkongsi seat ngan adik dalam flight masa balik dari JB selasa lepas..

Tuesday, September 11, 2012

Beraya

Selamat Hari Raya belum lambat lagi kan walaupun dah 24 ari raya ehehehe rayakan sebulan ibu kata.. huhuhuhu .. maaf atas salah silap abang yea.. iyalah mana tau abang ada buat salah pada acik, untie,uncle atau kawan-kawan abang...kalau nak raya kerumah abang jom la.. tak raya pun boleh datang jugak.. boleh kawan ngan abang... Raya taun nie abang rasa kat kampung ibu.. gambar raya ibu lupa nak masukkan dalam pc nanti bila ibu dah masukkan abang letak sini yea.. taun nie tema grey.. ibu pilih grey sebab abang nak warna black.. tapi ibu kata black nanti panas la.. kita tukar grey yea.. Minggu lepas abang baru berpeluang beraya ke rumah kawan yayah ngan ibu sebab selepas raya ibu ngan yayah sibuk dengan bermacam hal..
Abang...
Adik.. puteri berbonjol... miahahahha yayah, ibu ngan abang panggil adik puteri berbonjol...

Hobi Baru abang

Hobi baru abang sekarang iyalah melukis.. macam-macam abang lukis... gambar hari perbarisan... bajak.. dan abang ada gak lukis bendera malaysia.. abang lukis 3 bendera.. 1 untuk abang.. 1 untuk ibu dan 1 untuk yayah.. yayah punya tak berwarna sebab abang dah penat mewarna.. huhu amap yayah...
Kereta kebal hari perbarisan....
 Bendera malaysia yang abang lukis.... 

Wednesday, August 22, 2012

Aksi Abang N Adik

 Ibu masukkan adik dalam bakul... masa abang ngan adik nak amik gambar.. benny pun datang menyibuk sama.. miahahha benny takde kawan sebab Ticco ayahuda pinjam tu yang asik ikut abang ngan ibu je...
Adik yang kepenatan meniarap.. lepas tu tertido.. huhuhuh
Abang main game adik tengok tv...
Abang leka main game tak sedar terkena kaki kat adik.. mujur adik tak nangis.. kalau tak abis la abang kena marah ngan ibu huuhuhuhuhu

Thursday, July 5, 2012

Birthday Abang

Masa birthday abang bulan lepas.. ibu tak buat majlis makan-makan kat rumah tapi ibu bawakkan goodies ngan cupcakes ke sekolah.. ibu nak bawakkan kek untuk abang tiup lilin kat sekolah, tapi abang tak nak jadi ibu bekalkan ini je untuk kawan-kawan abang kat sekolah.. itupun pada mulanya abang taknak bawak... bila ibu kata ada gula-gula kegemaran abang ngan coklat untuk kawan-kawan.. baru abang nak bawak.. abang malu nak bawak la bu.. apa la ibu nie... tak macho la.. huhuhuh
 dah ready untuk dibawa ke sekolah...
 Goodies ngan cupcakes... cupcakes nie ibu beli je.. kalau ibu buat hanguss.. eheheh amap bu... 
Nie jubah yang ayahuda belikan untuk abang masa ayahuda gie umrah bulan lepas... huhuh saya tak mau pakai.. ibu suh pakai sekejap je.. untuk amik gambar.. tupun abang dah protes.. ehehe amap bu abang tak suka pakai baju nie...

Wednesday, June 6, 2012

Gambar Terbaru Abang

Huhuhuh dah lama abang tak letak gambar terbaru abang kan?? nie dia gambar terbaru...
18 aribulan nie genap umur abang 5 taun.. sejak ibu berpantang nie abang asik ponteng sekolah je.. lagi2 waktu cuti sekolah nie.. masa ibu, abang ngan adik balik JB aritu abang ada exam.. dah la result exam abang TH.. Tidak Hadir.. huhuhuhuhuh 

Tuesday, May 15, 2012

Adik Nur Aqmar Amaneena

Abang dah ada adik... akhirnya.. lama abang tunggu tak keluar-keluar... penat abang suruh ibu minum susu macam dalam iklan supaya adik cepat keluar... pertanyaan abang pada ibu.. lepas adik keluar boleh abang dukung?.. ibu kata tak boleh adik kecik lagi.. abang jawab.. bukan dukung adik.. dukung abang.. mihahhah terkena ibu.. ibu kata ngan abang lepas adik keluar.. lama abang tak boleh dukung ngan ibu sebab perut ibu sakit.. abang pun dah besar.. huhuh sedih abang dah tak boleh berdukung lagi...
 Abang ngan adik.. nama adik Nur Aqmar Amaneena... abang Muhammad Aqeef Aniq.. abang MAA.. adik NAA... panggil adik Aqmar...
Comel tak adik abang?? adik abang bila malam je..uwaa uwaaa... nanges n berjaga.. bila siang je mata rapat je.. lenaa...
Masa lahir ramai yang kata rupa sama ngan abang tapi versi lain.. iyeke???

Thursday, April 5, 2012

Angkara Siapa?

Angkara siapa?? ahahha mestilah angkara abang siapa lagi dalam rumah tu yang budak kecik mestilah abang.. kalau ibu ngan yayah confirm lah ada yang tak kena...
Pantang ada peluang.. bila keta kotor je abang pun mulakan contengan abang... abang tulis nama abang AQEEF... kekadang siap ngan bunga... aritu masa edot datang rumah abang nampak keta edot kotor.. abang conteng gak nama abang kat keta edot... hahah siap ada gambar senyum... ibu sanggup basuh kereta malam-malam supaya abang tak conteng.. ahahh ada hikmahnya kan bila abang pandai menulis nie.. ibu ngan yayah jadi rajin basuh kereta.. ehehheheh
Nampak gunting nie?? gunting nie gunting kuku masa abang kecil.. abang amik kat bilik yayah n gunting bulu kangroo yang ibu beli.. nie kali ke-2 abang buat.... kali nie ada bulu tambahan yang abang gunting...
nampak tak ada putih2 atas karpet tu?? tulah hasil guntingan abang... selain kanggaroo mangsa guntingan abang ialah....
taraaa kawan abang la benny... tengok benny siankan?? abang gunting bulu dia.. abang buat kerja nie masa ibu ngah buat kerja kat bilik yayah... bukan itu aje... abang gunting seluar panjang ibu juga.... eheheheh sorry ibu... bila ibu tanya siapa punya angkara?? sambil senyum angkat tangan.. abang jawab "SAYA!!!"... disebabkan abang ngaku ibu pun tak terkata apa-apa.. ibu cuma cakap ngan abang gini "Abang.. jangan la gunting bulu kangaroo ke benny ke.. sian tau kalau benny terluka camne.. mujur takde pape.. kalau benny berdarah kan susah!" bila ibu sedar seluar ibu plak kena potong.. ibu kata gini "Abang jangan la potong seluar ibu ke sesiapa punya baju atau seluar.. nanti dah koyak takde baju atau seluar nak pakai apa??" huhuhuhu amap ibu.... abang janji abang tak buat lagi... ibu kata "emm boleh caya ke?? janji tau jangan buat lagi.. kalau tak ibu tak kawan atau ibu lari rumah nanti biar abang tinggal ngan mak lain" huhuuhuh ibu abang tak mau mak lain.....

Friday, March 30, 2012

Abang ohh abang...

Nielah kawan baik abang.. yang rela dipaksa apapun... kena peluk ke.. kena kepit ke kadang-kadang sampai kena marah ngan ibu sebab buli..ehehhe malam-malam kekadang siap tumpang tido atas kepala abang.. kalau ibu kejut abang tak bangun.. kawan abang nie akan tolong ibu kejutkan abang... ehehehheheh


Kawan abang yang semakin membesar... dah dekat 5kg berat dia padahal baru umur 7 bulan.. huhuu ibu panggil benny gemukss... suka kacau abang main.. suka curi mainan abang...


Abang dah pandai eja nama acap dengan bantuan ibu... acap nie sepupu abang yang paling besar...


nama ibu tak pandai yang pandai nama MAMA... mama nie ibu acap, edot ngan anis... ehhh salah mama abang la... ahahhahahahhah sebenarnya MAMA nie maklong abang.. tapi abang tak pernah panggil maklong.. abang panggil MAMA.. bila ibu suh eja ibu.. abang tulis biu.. ahahhahahha


Masa tunggu yayah amik abang dan ibu.. abang melukis, abang lukis gambar rama-rama.. yang besar tu ibu dia.. yang kecik anak dia.. bunga sedih sebab rama-rama kacau.. sekarang nie hobi abang melukis, mengeja dan juga buat origami.. sampai ibu bising kat rumah kertas asik bersepah je.. huhuh amap ibu... ngan excited wat kerja sekolah..

2 minggu yang lepas ibu cuti panjang... abang tetap ke sekolah.. tapi abang balik waktu tengahari la tak sampai ke petang... sekarang abang suka ke sekolah.. aritu masa yayah tak hantar abang ke sekolah abang marah yayah.. huhuhuhuuhuh

Monday, March 12, 2012

Lagu Kawan-kawan

Di Sekolah abang belajar nyanyi lagu kawan-kawan... huhuh ibu sempat amik video abang masa kat opis ibu tunggu yayah datang amik kami.

video

Wednesday, February 22, 2012

Ujung Minggu...

Sekarang nie ujung minggu ari dinantikan oleh abang.. iyalah abang tak gie sekolah.. boleh tido lambat bangun lambat (ahahaha ibu kata takde maknanya... rutin sama ngan ari sekolah.. tido awal.. bangun awal).. ari sabtu lepas.. ibu kata tak payah breakfast kat luar.. kita makan pau ngan karipap je.. abang dengar karipap suka ar.. punya tak sabar tunggu ibu goreng karipap...
asik tanya bila nak goreng.. ibu kata kena tunggu jap ngah kejung lagi...(eheheh karipap frozen je.. ibu nak buat??? ehehehhe)

Pagi Sabtu...
Lepas ibu goreng.. ibu letak atas meja dan panggil abang makan...
Abang : Ibu.. nie karipap ke?? macam bukan je??
Ibu : Iyalah karipap abis tu apa?? (ibu dah sengeh sebab ibu tau kenapa abang tanya gitu sebab ibu goreng terhitam sket)
Abang : Emm a'a la ada bau karipap..
Abang pun duduk kat meja makan ngan yayah... Yayah dah sengeh-sengeh tengok karipap...
Yayah : Kenapa bang??
Abang : Karipap ibu tak sedap.. itam
Yayah : AHahahahahah dah agak...
Ibu : Ohhh itam eh ngadu atok.. karipap tu atok yang belikan untuk abang
Abang : Ngadu la bu.. karipap tak sedap.. itam..
Ibu : Yalah karipap tu tak sedap sebab itam... elehhh itam sket pun complaint...

Petang Sabtu...
Yayah ajak ibu ngan abang gie dekat area Uniten beli goreng pisang ngan ajak ibu minum cendol...hujan lebat tapi ibu ngan yayah tetap minum cendol... abang?? eheheh abang tak minum.. abang tengok je...sebelum balik, yayah singgah beli goreng pisang ngan karipap untuk abang.. abang mintak 3. Dalam perjalanan balik, sebelum sampai rumah..
Abang : Yayah karipap dah abis...
Ibu : Haa abis tiga??
Yayah : Abis??
Abang : A'a abang dah abiskan...
Yayah : Sedap ke??
Abang : A'a sedap sebab tak itam
Ibu : OoOOooo abis perli karipap itam je eh?? dah tak nak kawan
Yayah : ahahahahah karipap itam tak sedapkan bang?? yang putih sedap
Abang : A'a kan yah..
Ibu : Okeh nanti ibu goreng tak hitam.. tak makan siap abang
Yayah & Abang : eheheheh ibu majuksss

Malam Sabtu....
Balik dari MyLaundry ibu pun lipat baju, cadar dan pasang semula sarung kusyen... abang tolong lipat baju abang je... baju baby tak pandai nak lipat suh ibu lipat sendiri...
Ibu : Abang tolong panggilkan yayah bang.. ibu tak kuat nak pasang sarung kusyen besar nie (sebab kena lipat2 sket.. perut ibu dah besar tak larat nak buat)
Abang : Okeh... YAYAHHHHHHH ohhh YAYAH.. ibu mintak tolong
Yayah : Iye... jap yayah turun
Abang : Yayahhh cepat la ibu mintak tolong nie
Yayah : Iyee.. ok... emm nak tolong apa bu??
Ibu : Yayah tolong pasangkan kusyen nie tak larat ibu nak buat..
Yayah : Ohh ok..
Yayah pun pasangkanlah sarung kusyen besar untuk ibu...
Abang : Haaaa bukak tau pasang balik tak tau...
Ibu : Haa??
Yayah : AHAHHAHHAHAHHAHAHAH
Abang : Bukak kusyen tau.. pasang balik tak tau suruh yayah
Ibu : Cess ohhhh mengata ibu yea... iyalah... dah la tak tau pasang bukak tau... goreng karipap itam tak sedap plak tu.. iyalah nanti ibu telefon ayahuda.. ibu lari duduk rumah ayahuda...
Abang : Alaaa bu karipap atok tu sedap.. ibu pandai
Yayah : AHAHAHHAHAH tak dapat nak tolong....

Ari minggu yang indah asik kenakan ibu... nasib ibu tak lari.... ahahahahhahahahhahah

Friday, February 17, 2012

Auta lebih

Masa balik sekolah beberapa minggu yang lepas ,balik dari sekolah abang main bola dengan anak kawan ibu sementara tunggu yayah sampai. Masa tu abang tak pakai stokin, padahal yayah ngan ibu selalu pesan kalau pakai kasut kena pakai stokin tapi abang selalu buat tak dengar nasihat yayah ngan ibu. Bila tak pakai stokin main bola pakai kasut kaki abang pun cedera. Yayah sampai je abang dah buat muka sedih sebab nampak kaki dah luka. Sepanjang jalan abang diam je sebab yayah sekolahkan abang pasal pakai stokin.. yayah kata bukan yayah ngan ibu tak pesan, selalu pesan tapi abang tak dengar dah tau kan akibatnya?
Bila sampai kat rumah abang minta yayah dukung sebab kaki dah cedera kan?? mana boleh jalan.. main ngan kakak pun tak mau terus masuk ke rumah... Walaupun yayah dukung tapi ibu ngan yayah asik gelakkan abang je.... ada ke patut orang sakit digelakkan??

Yayah ngan gigihnya mendukung abang yang dah besar nie.. bila ibu amik gambar sempat senyum...
Dah lemah yayah dukung....
masuk je rumah minta yayah pasangkan handyplast...
Sabar menanti yayah mengubati luka.....
Taraaa melecet sket je auta yang lebih ibu kata.. lepas yayah pasang handyplast.. abang terus baring tengok tv.. sambil isap susu... ehehhehehe
Ibu mms ayahuda gambar berdukung ngan sebenarnya luka kat mana...ayahuda bila tengok gambar kata "Auta lebih macam cedera parah patut la boleh senyum"... ehehhehehe abang kan?? seperti kata cikgu dalam hati ada taman....

Friday, February 3, 2012

Seronok...

Huhuuh sekarang abang semakin seronok pergi ke sekolah... macam-macam benda baru yang abang belajar... abang belajar menyanyi.. ABC.. 123... ehehheh sejak minggu lepas ibu dah tak hantar abang sampai ke dalam kelas lagi... ibu hanya hantar abang kat pintu luar.. abang bukak kasut.. terus masuk ke kelas... jumpa kawan-kawan abang... tapi sebelum main abang akan jumpa cikgu dulu.. salam, cium2 peluk2.. huhuhu ibu kata abang ngada2.. ahahahha ibu jeles cikgu kesayangan abang nama cikgu milah.. sorang lagi abang sayang gak cikgu mas..
Kenapa hantar kat pintu luar je?? sebab kawan abang ada yang ayah dia hantar kat luar je.. dia citer ngan abang.. jadi abang pun nak macam tu jadi boleh la beritau dia, abang pun ibu hantar kat luar je... huuhuhuhuh

Kawan-kawan abang pun dah semakin ramai abang kenal... abang pun dah boleh terima cikgu dan kawan-kawan panggil abang aqeef... sebab kat sekolah nie ada budak nama dia aniq.. jadi kenalah abang mengalah tukar nama panggilan kepada aqeef... eheheh dua-dua tu pun nama abang jugak.. tapi sebab abang dah biasa ngan panggilan aniq.. tu yang susah sket nak tukar.. kawan-kawan perempuan pun ramai gak yang abang kenal dan kenal abang.. sampai abang asik kena dengki je ngan ibu ngan yayah..terutama dengan kawan abang nama jannah.. huhuh ibu kata kat yayah.. yayah tak jumpa jannah tu comel tau.. pastu ibu selalu pecahkan rahsia abang pada yayah atau cikgu.. huhuh teruk la ibu nie memalukan abang je abis pecahlah resia abang... huhuhuhuhuh
Dah 2 arini plak abang sibuk nak bawak bekal macam kawan gak.. huhuhuh semalam sebelum keluar rumah abang mintak bawak bekal.. ibu dah bising-bising.. ibu kata lenkali mintak la awal-awal nie dah nak masuk keta baru minta.. jadi ibu bekalkan abang gula-gula ngan mamee je.. huuhuhuhuh sabar jelah ibu nie...
Arini plak abang mintak bekal masa dalam kereta dah nak sampai opis ibu.. apalagi kalut la ibu.. akhirnya ibu bekalkan abang susu strawberry sekotak ngan ibu belikan nasi + ayam goreng.. abang nak nasi goreng tapi bila tengok nasi goreng ada sayur dan macam-macam terus cancel nak nasi putih je.. huhuhuuh ibu kata lepas nie kena la ibu bawakkan abang bekal.. padahal kat sekolah abang ada gak makanan untuk breakfast ngan lunch.. eheheheh
Ibu kata abang sejak sekolah nie dah pandai makan dan dah ada jadual waktu makan... contohnya sebelum nie abang tak pandai makan nugget.. sekarang dah pandai... mihahahhah tapi tetap memilih.. huhuhuhuh sebab tu bab makan nie selalu mbak terkenang-kenangkan abang....
Sejak sebulan sekolah.. dah 2 kali abang gie rumah nenek jumpa nenek ngan mbak melepaskan rindu... ahahahh jumpa 1/2 jam pun jadilah, janji dah lepas rindu abang pada mereka.. juga adik-adik yang sama-sama duduk kat rumah nenek.. weee abang kata ngan ibu abang nak belajar membaca sebab abang nak baca komik sendiri...

Ibu kata budak kecik ini sudah ke sekolah sekarang... kalau nak kecik lagi camni kena tunggu adik abang la... huhuhuhuhuh

Wednesday, January 18, 2012

Alhamduillah

Dalam nanges dan tidak masa pergi sekolah.. dah masuk minggu ke-3 abang sekolah.. dan nak masuk bulan baru 2 minggu lagi... abang dah 6 ari tak nanges gie sekolah sejak minggu lepas ari rabu... minggu lepaskan abang ada citer abang nanges petang tu masa balik sekolah.. ibu tanya abang..

Ibu : Abang seronok tak sekolah?
Abang : Seronok.. sambil senyum sampai ke telinga
Ibu : Kalau seronok kenapa nangis??
Abang : Alaa ibu tu macam busuk aje..
Ibu : Ha?? ibu plak?? apa kaitan ngan abang nanges? (tapi ibu tau sebab abang rasa sedih/sayu sebenarnya bila ibu tinggalkan abang kat sekolah)
Abang : Saje...
Ibu : Kalau ibu busuk esok yayah la yang hantar ok??
Abang : OK.. yayah hantar abang tak nanges.. ibu hantar abang nanges...
Ibu : Gitu?? ok esok yayah antar...

Jadi ari Rabu 11 aribulan tu yayah yang hantar.. seperti yang abang janji abang tak nanges... masa yayah antar tu ada gak cakap ngan yayah abang tak mau gie sekolah sambil buat muka sedih.. tapi yayah tak layan abang.. terus ajak masuk kelas.. hahahah
Ari Khamis tu abang mintak ibu yang hantar.. ibu setuju dengan syarat abang takkan nanges masa gie sekolah... jadi sejak tulah abang tak nanges gie sekolah... sebab abang dah janji ngan ibu.. ibu kata kalau good boy ibu akan belikan hadiah.. huhuhuh seronok!!..
Arinie abang terjaga awal dari tido.. pukul 2 lebih.. dan mata abang tak mau tido sampai la ke pagi.. pukul 5.45 abang dah siap mandi n bersiap ke sekolah.. ahahha arinie abang buat sendiri semuanya.. mandi.. pakai baju sekolah sendiri.. ibu senyum je tengok gelagat abang yang tak sabar nak ke sekolah.. siap bawak bekal oreo ice-cream lagi ngan bekalan seperti selalu susu strawberry sekotak.... tiba kat sekolah ibu beritau kat Cikgu Mas dan Cikgu Milah yang abang bangun awal sangat jadi ada kemungkinan abang tertido atas meja.. ahahahhahahahh

benny yang gemuk baring kat bantal & tilam abang

Benny yang teman abang sepanjang awal pagi tadi dari pukul 2 lebih sampai 7 pagi.. dia main kejar2 ngan Ticco dan teman abang melukis dan mewarna.. ibu.. mata lekat tak dapat nak teman abang sebab ibu kena kerja.. huhuhuuhu pukul 5 lebih baru ibu bangun basuh baju.. kemaskan tempat Benny & Ticco.. sidai baju dan bersiap ke opis...

Tuesday, January 10, 2012

Sekolah...

Balik dari sekolah ibu mesti tanya.. "Seronok tak pergi sekolah?" abang akan jawab.. "Seronok bu.. bla bla bla.. abang pun mula bercerita apa yang abang lakukan pada haritu" Minggu lepas ari khamis cerita abang yang ok gie sekolah... bermula jumaat... mihahahh ada sesi.. sesi menangis pada waktu pagi.. mihahhaha dah 3 ari abang menangis waktu pagi termasuk arini... tapi ari semalam ngan arini abang menangis slow je.. berbanding ari jumaat.. ibu kata abang menangis ngan menjerit.. sampai 2 lapis pintu pun ibu boleh dengar.. miahahahh sorry bu.. saje wat drama sket.. miahahah
Ari Khamis tu masa bangun nangis sebab abang penat + mengantuk .. tapi bila tiba sekolah abang ok.. masa abang nangis tu ibu tanya kenapa abang tak mau sekolah?? abang kata abang ngantuk nak tido.. huhuhuhu abang nak gie rumah mbak sebab nak sambung tido.. huuhuh tengahari tu bila cikgu bentang toto untuk tido abang dah meraung nak ibu.. tapi lepas tu abang yang lelap dulu berbanding kawan.. bila teacher kejut abang plak yang tak mau bangun sebab penat.. makan pun tak mau kena la teacher tolong suapkan.. acih teacher.. huhuhu
Ari jumaat.. bangun pagi je abang dah nanges.. bila tanya kenapa?? abang cakap la kat ibu.. sekolah tu asik suruh tido aje.. ada ke ibu gelakkan abang.. ibu kata nanti ibu cakap ngan teacher Mas abang tak mau tido.. huhuh terus abang ok... tapi bila sampai je pintu kelas abang sambung nangis balik... menangis sekuat-kuat nye.. dekat 1/2 jam gak ibu tunggu.. abis ilang macho abang ngan berbaju melayu aritu..lepas ibu pujuk abang pun masih nangis.. ibu tinggalkan juga abang ngan teacher.. abang pun apa lagi meraung-raung la nak ibu.. sampai pintu taska boleh dengar.. miahahah sorry bu teremo.. eheheh tapi lepas ibu dah keluar abang ok.. abang main ngan kawan-kawan.. huhuuuh petang balik abang dah seronok main.. tapi biasa la waktu tengahari abang nanges sebab tak mau tido.. tapi bila dah dapat bantal tajam abang lena je.. huhuhuh
Gambar nie ibu amik masa ari Isnin... mula pakai uniform sekolah...
Ari Isnin.. bangun pagi nanges gak tak mau sekolah sebab kena kejut ngan ibu.. ngan ngantuk-ngantuk abang mandi.. siap-siap semua.. arini semangat baru sebab pakai kasut baru ngan beg baru yang atok pah belanja.. huhuh gigih ibu ngan yayah carikan abang beg ultraman sebab nak suruh abang sekolah.. abang janji bu abang gie sekolah.. tu yang abang cakap ngan ibu.. tapi bila masuk je kelas terus abang huhuhuhuuh abang tak mau sekolah.. abang tak mau sharpener... miahahahahha saje je buat drama.. tapi ibu tak sporting ada dia nak suruh yayah yang hantar dah tu suruh yayah baling je abang kat pintu tadika.. ahahha terus abang slow dan ikut teacher Milah.. Teacher Milah dukung abang dan pujuk abang.. pastu abang pun ok.. ibu.. dah lama tinggalkan abang.. dia kata abang kalau ibu takde mesti ok.. mihahahah ibu nie tau je taktik abang tau.. miahahahhahahaGambar ni ibu send pada mak tam dia kata... wajah ceria je nak gie sekolah tapi masuk kelas nangis.. miahahahah mak tam nie dengki tau...
Nie kasut ngan beg ultraman abang yang atok pah belanja... huhuhuhu
Arinie abang nanges lagi.. awal lagi abang dah nanges masa masuk pintu taska.. tapi ibu tak layan tarik pimpin je abang sampai kat kelas.. letak beg dan letak abang sebelah teacher Milah pastu ibu tinggalkan.. huhuh kijam la ibu nie.. tak patut.. huhuu tapi lepas tu abang ok.. saje wat drama lagi.. ibu kata kat abang.. abang jangan la nanges.. sebab abang nanges dah kawan-kawan yang tak nanges pun jangkit sama.. mihahhahahah semalam masa abang nanges peluk ibu tu ada kawan nie pegang tuala dia tak nanges.. sekali tengok abang nanges jap lagi dia pun berjujuran air mata.. sorry kawan.. huhhuhuh
Ibu kata ngan Untie Aida.. nak cabut pintu taska n tadika sebab tiba situ je abang nanges sebelum tu ok je... miahahhaha jahat tau ibu... ada nak cabut pintu taska n tadika.. miahahahhaha

Thursday, January 5, 2012

2012

Masuk taun 2012 nie abang dah tak tinggal ngan nenek & mbak kinah lagi... ibu dah antar abang sekolah tadika... sekolah tadika abang dekat je ngan opis ibu.. lepas tadika abang duduk kat taska sampai ibu balik kerja... 03 Januari ari pertama abang ke sekolah. Yayah amik time-off untuk teman abang.. yayah kata mana la tau abang tak mau sekolah.. biar yayah tunggu kejap.. ibu boleh masuk opis...
02 Januari ari senin.. abang masuk tido awal.. sebab semangat nak gie sekolah esoknya...
Ari selasa tu, pukul 6 pagi abang dah bangun.. untuk ready ke sekolah.. abang pakai baju biasa je sebab lum dapat uniform sekolah.. dah siap-siap.. main ngan Benny & Ticco sekejap pastu abang pun gie ke sekolah.. dekat je ngan opis ibu.. park kereta kat opis ibu.. abang pun jalan kaki ke sekolah ngan ibu & yayah.. tiba kat sekolah ramai kawan yang dah datang.. ada yang masih ngantuk.. ada yang nangis.. abang ok je.. tapi sebelum keluar rumah tadi abang dah tak mau ke sekolah.. tapi ibu kata ehh abang kan dah besar nak gie sekolah... nak belajar pandai-pandai.. lepas ibu pujuk abang pun ok...
Tiba dalam kelas abang.. ibu tulis nama abang.. nama ibu..nama yayah kat buku.. ibu suruh abang duduk kat meja diam-diam tapi abang plak gie meronda dalam kelas tengok-tengok apa yang ada... lepas meronda.. ada kawasan lapang kat tengah-tengah kelas... abang pun mula menari shuffle... ibu ngan yayah kat tepi dah gelakkan abang... lepas tu ramai kawan-kawan ikut menari sama... lepas menari kami main lawan-lawan... bila tengok abang dah mula sesuaikan diri.. ibu ngan yayah pun tinggalkan abang ngan kawan-kawan... ahahahha punya seronok main.. ibu ngah yayah suh salam pun abang buat tak tau...
Aksi abang ngah menari.. ibu kata dia ada amik video, tapi camne tah takde.. ahahahha ibu lupa record la tu.. apa la ibu nie penat abang menari... huhuhhuhuh
Belakang tu kawan-kawan abang yang sama menari dan berlawan...

Bila petang baru ibu datang amik abang.. itupun abang ngah leka main tanah liat buat ular ngan bulatan... bila ibu datang abang terperanjat dan suruh ibu jangan risau gie opis abang ok.. pastu ibu kata "Abang dah 5.30 kejap lagi yayah datang amik.. dah waktu balik" huhuhu punya seronok saya kat sekolah sampai tak mau balik...
Ibu tanya kat cikgu camne abang aritu...
Cikgu kata semua ok, makan ok tapi nangis masa tengahari sebab tak mau tido.. bila cikgu suruh duduk kat sofa.. kejap lagi abang pun lena... eheheh ibu kata kat cikgu sebab bantal tajam takde kot.. Cikgu kata takpe abang boleh bawak bantal tajam ehehehheheh suka la abang.. bila nak tido ada bantal tajam.. yehaaa pagi sebelum ke sekolah, ibu dah suruh abang bawak bantal tajam.. tapi abang malu takut kawan ejek.. ehehhehehe ibu kata lega ibu abang suka gie sekolah.. huhuhuh seronok bu...