Friday, January 29, 2010

Beramah Mesra Dengan Jiran

Yayah pesan dangan jiran kena la bertegur sapa dan beramah mesra... jadi itulah yang saya amalkan setiap ari.. kalau nampak aje jiran sebelah kanan .. Uncle!!!! Kakak!!.. nampak aje jiran sebelah kiri.. Nenek!!... Acik!!..Adik!!! Baby!!!... eheheheh
Semalam.. masa ibu sidai baju kat depan.. saya dengar bunyi gate ditutup.. saya pun menjengah keluar.. nampak la uncle...

Aniq: Uncle!!!...
Uncle: Yooo!!...
Aniq: Uncle buat apa tu???
Uncle: Ampai baju...
Aniq: A???
Ibu : Dengan nada perlahan.. uncle sidai baju la...
Aniq: Uncle!.... kat mana?? tak nampak pun??
Ibu: Uncle kat sebelah la tak nampak.. abang pakai sandal tu.. gie tengok kat pagar...
Aniq: Okeh... (ambil sandal.. nak pakai).. ehh salah... salah lagi.. ehh terbalik..
Ibu: Adoi pakai sandal pun tak betul...
Aniq: (berjalan menuju ke pagar) Uncle buat apa???
Uncle: Sidai baju....
Aniq: oooo
Uncle: Aniq tak sidai baju???
Aniq: Abang tak pandai....
Uncle: Alaaa belajar la...
Aniq : Abang budak tecit(kecik)
Ibu: Sengeh aje menahan gelak.. dalam ati ibu adoiii terkena mamat nie... ahahahhahahaha
Aniq: Kakak mana??(tanya bini uncle.. bukan nak panggil untie.. panggil kakak.. bagus kan anak ibu...eheheheheh)
Uncle: Kakak kat atas..
Aniq: Buat apa??
Uncle: Kemas bilik...
Aniq: Lagi....
Uncle: A.. a... a.. (pk apa nak cakap ngan budak kecik nie)
Ibu: Pegang-pegang perut tahan gelak.. sambil sidai baju...
Aniq: Lagi????
Uncle: Mandi......(mesti dalam ati uncle nie dah adoiiii bila la nak abis sidai nie)
Aniq: Uncle kenapa banyak??
Uncle: Iyalah baru basuh banyak la...
(saya bandingkan... ibu baju bakul tecit.. uncle bakul besar)
Saya pun jalan-jalan kedepan..
Ibu: Aniq dah malam jangan kedepan sana...
Aniq: Ibu. nampak moon tak?? abang tak nampak..
Ibu: Ada tu abang je tak nampak.. tak cari...
Aniq: Uncle!! nampak moon tak??
Uncle: Tak..
Aniq: Uncle!!...kakak mana??
Uncle: Kakak kat atas kemas bilik...
Aniq: Nak buat apa?? Nak pergi mana???
Uncle: Tak gie mana....nak tido dah malam......
Aniq: Uncle dah mayang(sembahyang)???
Uncle: A??
Aniq: Uncle nak mayang??
Uncle: aaa(saya rasa mesti uncle tak paham saya tanya apa dia pun aa aje.. )
Aniq: Ibu buat pe??
Ibu: Sidai nie..
Aniq: Dah siap??
Ibu: Dah...

Terus saya masuk rumah.. ibu suh cakap ngan uncle abang masuk dulu... saya tak nak.. terus baring minum susu... penat rupanya layan jiran kan... ahahahha tapi ibu kata mesti uncle lagi penat & pening layan saya... ibu siap ngadu ngan yayah... sambil gelak-gelak.. betul la kan saya melayan jiran berbual?? apa la ibu nie....

Wednesday, January 20, 2010

Dialog saya ngan yayah & ibu....

Situasi: Menunggu ibu pergi ke kedai membeli barang...

Aniq: Yayah... bukak nyanyi(nak dengar lagu)...
Yayah: Okeh.. abang nak lagu apa???
Aniq: Lagu CINTA...
Yayah: (Terkejut).. aa lagu CINTA?????
Aniq: A'a lagu CINTA BULAT-BULAT...

Ahahah sampai sekarang ibu ngan yayah masih tak tau lagu cinta bulat-bulat tu apa... eheheheh


Situasi:Keluar dari persimpangan presint 14.. susur kiri (di putrajaya.. susur kiri tidak perlu ikut lampu isyarat.. kalau takde kereta boleh jalan)...

Aniq: Yayah!!!! red stop!!
Yayah: Aaaaa (terkedu)..
Ibu: Aahahahahahahahaah
Yayah: Camne nak explain nie... amap aniq...
Aniq: Muka marah sebab yayah langgar lampu isyarat...


Situasi A1: Dalam kenderaan menuju ke rumah...saya jerit-jerit tak nak balik rumah...

Aniq: Abang tak nak balik rumah!!! Tak nak balik!!!
Ibu: Abang tak nak balik abang nak balik mana??? Nak tido umah Mbak Kinah???
Aniq: Abang tak nak balik!! (sambil menjerit2)
Ibu: Oklah.. tak nak kawan abang... (sambil buat aksi zip mulut)

Situasi A2 : Dalam kenderaan menuju ke rumah...saya jerit-jerit tak nak balik rumah...

Aniq: Abang tak nak balik rumah!!! Tak nak balik!!!
Ibu: Abang tak nak balik abang nak balik mana??? Nak tido umah Mbak Kinah???
Aniq: Abang tak kawan ibu... (sambil buat aksi zip mulut)
Ibu: Pulak... dia yang zip mulut??
Yayah: (Senyummmmm)

Situasi B1: Saya ngah bermain-main...

Aniq: Ibu tolong amikkan....
Ibu: Abang kan dah besar pandai....
Aniq: Abang budak tecit....
Ibu: Okaylah....

Situasi B2: Ibu ngah minum air

Aniq: Nak ibu....
Ibu: Tak boleh nie untuk orang besar aje... abang kan budak kecik...
Aniq: Alaaa.. abang budak besar.. boleh kan ibu
Ibu: Aikkk sudah tukar??? OoOoooO bab minta tolong.. budak tecit.. bab lain besar pulak yea...


Situasi: Ibu sedang menyidai baju diluar.. tiba-tiba

Ibu: Abang ada lipas...
Aniq: Mana??? tu....
Ibu: (Lari ke dapur mencari spray)....Tepi bang ibu nak spray...
Aniq: Ibu nak spray??
Ibu: Iya... (ibu pun spray lipas.. lipas tu pun lari...)
2 minit kemudian...
Aniq: Ibu.. lipas...
Ibu: Mana???
Aniq: Tu...
Ibu: Ohh dia dah kena spray ngan ibu camtu la...
Aniq: Ibu dia camni... (terus baring.. sambil tangan depang kiri kanan.. & gerak atas bawah...kaki plak cam kayuh basikal) sila bayangkan sendiri yea... gambar or video ibu x sempat amik...
Ibu: Haaa??? ahahahahhaha yayah.. ooo yayah tengok aniq nie...
Yayah: Kenapa??
Ibu: Abang.. camne lipas kena spray ngan ibu???
Aniq: (terus baring.. sambil tangan depang kiri kanan.. & gerak atas bawah...kaki plak cam kayuh basikal)
Yayah & Ibu: Ahahahahahhahaha

Saturday, January 9, 2010

Aquaria Part I

Dah masuk ari ke-9 tahun 2010, tahun nie 18 Jun nanti saya dah nak berumur 3 taun.. dah besar dah saya.. bukan baby lagi.. sebab tu la sekarang saya bahasakan diri saya dengan panggilan 'abang' mbak kinah yang ajar dan bahasakan diri saya abang... ibu ngan yayah kena ikut la...
Perkembangan?? yayah ngan ibu kata saya semakin kuat bercakap, bertanya dan menyanyi.. saya boleh buat lirik sendiri tau jangan tak percaya... ehehe bila saya buat lirik lagu sendiri mula la ibu ngan yayah gelak sakan... sebab lagu saya kan?? suka saya la.. nak kata ibu busuk ke.. yayah busuk ke.. ehehehehe
Arini nie ibu ngan yayah bawak saya pergi Aquaria kat KLCC.. sukanya saya.. ibu bawak saya pergi sana sebab minggu lepas saya kena tinggal ngan ibu 3 ari sebab ibu outstation masa tu pulak saya demam panas.. jadi ibu upah la sebab kena tinggal & baik dari demam... seronok gie sana.. ada fish besar, fish kecil, cocodile, kumbang, snake, frog, nyenyu(penyu) & shark. Apa yang saya paling takut?? eheheh mesti la kumbang ehehehehehe yang lain-lain takut sket2 aje... mula-mula saya ngeri jugak takut ikan tu langgar saya.. tapi lama-lama baru la saya ok siap tepuk2 cermin lagi panggil nyenyu & fish. Saya tengok ada uncle bagi makan fish, pastu lalu kat turnel ada banyak fish kat atas saya... 2 kali saya lalu turnel tu.. bila nak balik seperti biasa la kan sebab seronok tengok fish sampai tak mau balik kena la ibu ngan yayah wat macam-macam taktik untuk ajak balik... ehehe nie aje gambar yang sempat ibu ngan yayah amik itupun pakai kamera hp ibu sebab kamera ibu baru amik 1 gambar terus teeetttt bateri abis.. eheheh apa la ibu nie!!
Gambar ngan yayah... eheheh
Gambar ngan katak.. lepas gambar aje cepat2 saya kata kat yayah "Dah2 jom" ngeri.. ehehehhe
Menjengah snake.. mula-mula tak nampak bila dah nampak terus 'eiiiii' spesis ibu geli ular...
Binatang paling ditakuti.. walaupun dah tak bergerak ehehehehehe...
Cocodile... terpegun sekejap tengok cocodile.. nape saya tengok nie kecik je?? yang kat zoo melaka besar plak.. ehehehehe
Masa sesi bagi makan fish.. nyenyu tu kan kuat makan asik2 dia je yang makan.. fish lain takde peluang... ehehehe
Ini dia shark.. yayah kata kalau tak gosok gigi nanti gigi macam shark.. abang gosok gigi kan yayah??? ehehhehehe
Turnel nilah yang saya masuk 2 kali.. kalau lama lagi.. mau berkali2 saya masuk... ahahahahahaha

Aquaria Part II

Entry nie plak layan video, cerita dah ada kat atas ?? ehehehehehe



Sesi bagi makanan Fish setiap ari pukul 12 tghari ngan 3 ptg.. kalau shark ada ari tertentu aje tu pun pada pukul 3 ptg, saya tiba 11 lebih kul 12 ok la kan nak tunggu kul 3 lama tu.. banyak kali saya kena masuk turnel.. ahahhahahaha