Thursday, November 18, 2010

Abang Sakit Mata

Minggu lepas ari selasa balik dari rumah Mbak Kinah, mata abang merah... ibu kata alamak kena gak ingat selamat.. eheheh berjangkit dari Anchap kot... sebab kalau jangkit dari Iman.. mesti balik dari JB 2 minggu lepas dah kena.. berjangkit dari Anchap sebab.. Anchap baru kena ari sabtu aritu.. Abang Aniq ada main ngan Anchap sabtu lepas.. huhuhuh
Rabu pagi ibu tak gie kerja antar saya ke An-Nur.. ibu kata ngan yayah arap-arap dapat la MC.. cuti ibu dah diujung tanduk... tiba kat An-Nur ada lagi 15 orang.. tapi 15 orang punya giliran dah macam 30 orang.. slow je no tu bergerak.. abang apa lagi dah macam cacing kepanasan la bila dah lama menunggu.. kebetulan ada sorang kawan.. abang main ngan dia tepuk2 kurusi dan lari sana lari sini.. ibu marah abang sebab takut terlanggar orang dan tu kan hospital ramai orang sakit.. nanti lagi sakit orang-orang tu.. ehehhehe
Bila tiba giliran saya...
Ibu: Assalammualaikum doc..
Doc: Waalaikumsalam... Aqeef yea??
Ibu: Yea tapi panggil Aniq...
Doc: Ehh tapi nama Aqeef kan?? (Doc takut salah orang) ehehe
Ibu: Yea Aqeef Aniq...
Doc: Ok kenapa yea???
Ibu: Abang Doc tanya tu.. jawab cepat
Abang: Mata tertumpu pada lampu suluh.. antu lampu suluh
Ibu: Abang doc tanya tu jawab la...
Doc: Ohhhh saya dah nampak ada orang sakit mata yea?? mata merah??
Abang: Iya sakit mata...
Ibu: Abang cakap ngan Doc.. bangun tido tadi kenapa??
Abang: Tadi... masa abang bangun mata abang lekat.. tak boleh bukak..
Doc: Ohhhh mata abang lekat yea.. banyak taik mata tu... meh Doc check... (ambil lampu suluh)
Abang: Sengeh sambil nak amik
Ibu: Abang bagi Doc check dulu...
Doc: Pandang kiri.. pandang kanan.... atas.. bawah.. ok... merah.... nganga mulut doc check tekak.. ok.. tekak ok...
Abang: Nak amik lampu suluh
Ibu: Abang tanya doc dulu...
Abang: Boleh abang pinjam
Doc: Ok boleh tapi sakit mata tak boleh kena cahaya terang... abang kena pakai spek mata itam yea??
Abang diam aje....
Ibu: Abang... Doc kata abang kena pakai cermin mata...
Abang: Tapi... cermin mata abang dah patah.. yayah dah buang
Doc sengehhh
Ibu: Nanti kita beli la yang lain ok??
Doc: Abang pakai cermin mata itam yea??
Abang: Tak boleh nanti mata abang itammm
Doc ketawa (dalam ati mesti dia kata banyak songeh plak budak nie)
Ibu: Doc dia takut ulat... Kalau abang tak pakai cermin mata nanti mata abang keluar ulat...
Doc: Abang pakai cermin mata yea..
Abang: Tak mau
Doc: Abang pakai cermin mata.. kalau tak nanti mata abang keluar air banyakkkkk.. pastu ada ulat keluar...pakai yea?? Abang jangan main panas... jangan tengok TV lama-lama.. nanti air keluar banyak.. makan ubat yea..
Abang: okeh!!!
Ibu: ehehehehhe (dalam ati.. yeaa.. nasib takut ulat)
Lepas amik ubat, ibu ajak abang pergi kedai barangan baby.. beli cermin mata.. abang pilih cermin mata Ben 10... Abang pakai sepanjang masa.. dalam rumah bila ibu bising kata Doc tak bagi tengok TV lama-lama nanti tambah teruk.. abang pakai cermin mata sambil tengok TV.. ehehehehehhehe

Sebelum balik rumah ibu ajak singgah Wong Solo.. ibu nak minum air alpukat(Avacado)...abang plak makan nasi la.. lapar... ayat penyet ibu yang makan.. sebab ibu kata sakit mata tak boleh makan ayam dan telur.. huhuhuhu ibu ngelat.
Menunggu nasi abang sampai..
Pakai cermin mata tengok TV bila ibu bising-bising..
Akibat asik lari aje bila nak titik ubat mata.. ibu tangkap dan bedung saya guna selimut .. huhuuhu sedihnyaaa.. ubat mata tu pedihhh tau..
Jadi ulat pun sempat tengok TV..

Disebabkan mata abang sakit.. abang tak dapat pergi Birthday Party Kakak Qelah... pastu ibu cuti lama... Ari Ahad mata abang dah kurang merah... tapi bengkak la pulak.. Ibu bawak abang ke An-Nur lagi untuk sambung ubat...Jadi.. ibu cuti lagi sehingga Raya Haji... Abang,Ibu & Yayah beraya di Lep aja... asalnya nak beraya rumah ayahuda.. memandangkan mata abang masih sakit, ibu kata baik kita tak payah pergi rumah ayahuda.. nanti ayahuda plak yang kena pakai spek itam gie kerja ehehehhehehe

Tuesday, November 9, 2010

Deepavali - KL SOGO Starz Garden

Minggu lepas masa Deepavali, ibu ngan yayah bawak abang pergi jalan-jalan... ibu ngan yayah bawak abang naik tren pastu singgah SOGO syurga beli belah ibu ahahahha dulu masa ibu kerja JKR ari-ari mesti ada je nak membeli kat sini selalunya baju abang la.. ada je yang dia bawak balik... Sebelum sampai SOGO, ibu tanya abang.. "Kalau ibu tinggalkan abang ngan kakak pastu ada teman main-main abang ok tak??" Abang jawab.. "Tak nak abang nak tinggal ngan ibu, ibu jaga abang" Ibu kata ngan yayah.. abis la takde peluang.. tapi ibu kata nak cuba gak.. kot-kot abang ok... Tiba kat SOGO, ibu terus bawak abang ke tingkat 7, tempat dia nama KL SOGO Starz Garden sampai je sana kakak tu kata kena salah sorang teman melainkan 4 taun keatas... abang baru 3 taun.. jadi ibu pun cakap la ngan abang.. teman yayah beli barang dulu pastu kita datang balik.. apalagi abang tak mau la sebab ibu selalu tipukan abang kalau nanti tu biasanya tak dapat la.. disebabkan kesiankan abang dah beria nak main, kakak comel(comel tau kakak tu) tu kata ok abang boleh tinggal.. janji tak nangis... apalagi abang pun terus masuk kat tempat tu tanpa kisahkan ibu ngan yayah... yayah ngan ibu plak risaukan abang.. ibu kata yayah asik tanya aje ngan ibu orang tu ada call tak sebab takut abang nangis... selepas 2 jam yayah ngan ibu datang balik ajak abang balik... seperti yang dijangka oleh yayah kalau abang tak nangis.. jawapan dia tak mau balik la.. jadi ibu sambung lagi ... ibu ngan yayah gie makan pun abang tak mau ikut.. abang pesan air je ngan yayah... Jadi aritu abang berada kat tempat tu selama 4 jam lebih ahahahah lepas tu baru abang ajak balik tu pun bersyarat.. nak mainan ahahahah tulah ibu nak cuba lagi tinggalkan abang... kan dah kena... Ibu kata tempat tu dibuka selepas kejadian budak hilang di SOGO (Yin), bagi mengelak budak-budak bosan & tidak terkawal boleh la main kat situ RM 6 sejam.. macam-macam mainan ada... ibu citer ngan atok & mama, atok ngan mama bising takut saya ilang kat situ diculik orang, ibu kata tak perlu risau, masa nak serahkan abang ibu ada isi borang, no tel siap semua, ada amik gambar(tp masa saya tak ibu pun tak tau kenapa) dan dekat borang tu ada letak no pin, dimana semasa nak amik abang kena sebutkan no pin tersebut, kalau salah... mama kata tinggal situ ahahahahhahahahahha
Gambar KL SOGO Starz Garden
Sticker nama abang pakai semasa kat sana...
Main lego ngan abangAda ball banyak kat dalam tu...
Ceria selepas 4 1/2 jam main...Peace untuk atok... eheheh pintu belakang.. hanya 1 pintu je yang dia bukak, untuk keluar masuk belakang saya tu set permainan budak perempuan.. ehehehhehe
Makan lollipop dalam tren waktu balik.. upah setelah jadi good boy
yehaaa balik terus zzzzzzzzzzzzzz kepenatan bermain....

Tuesday, November 2, 2010

Aksi Kami

Lokasi kejadian : Lapangan Terbang Sultan Ismail, Senai, Johor
Tarikh : penghujung September 2010
Masa nie Kak Iman & Aliya nak antar abang balik naik flite ke KL.
Masuk je terminal berebut nak naik troli.... nak naik bertiga tak muat kena la amik 2 troli..
Lepas tu lari-lari sekitar terminal... penat dan baring.....Aliya bukan main seronok terbaring.. makcik dah tak larat nak marah.. ehehehehhehe sebab abang pun joint sama....
Masing-masing kepenatan... ehehheheheheh Kak Iman kata dia nak naik flite ke KL jumpa abang... abang tunggu yea Kak Iman....