Wednesday, February 22, 2012

Ujung Minggu...

Sekarang nie ujung minggu ari dinantikan oleh abang.. iyalah abang tak gie sekolah.. boleh tido lambat bangun lambat (ahahaha ibu kata takde maknanya... rutin sama ngan ari sekolah.. tido awal.. bangun awal).. ari sabtu lepas.. ibu kata tak payah breakfast kat luar.. kita makan pau ngan karipap je.. abang dengar karipap suka ar.. punya tak sabar tunggu ibu goreng karipap...
asik tanya bila nak goreng.. ibu kata kena tunggu jap ngah kejung lagi...(eheheh karipap frozen je.. ibu nak buat??? ehehehhe)

Pagi Sabtu...
Lepas ibu goreng.. ibu letak atas meja dan panggil abang makan...
Abang : Ibu.. nie karipap ke?? macam bukan je??
Ibu : Iyalah karipap abis tu apa?? (ibu dah sengeh sebab ibu tau kenapa abang tanya gitu sebab ibu goreng terhitam sket)
Abang : Emm a'a la ada bau karipap..
Abang pun duduk kat meja makan ngan yayah... Yayah dah sengeh-sengeh tengok karipap...
Yayah : Kenapa bang??
Abang : Karipap ibu tak sedap.. itam
Yayah : AHahahahahah dah agak...
Ibu : Ohhh itam eh ngadu atok.. karipap tu atok yang belikan untuk abang
Abang : Ngadu la bu.. karipap tak sedap.. itam..
Ibu : Yalah karipap tu tak sedap sebab itam... elehhh itam sket pun complaint...

Petang Sabtu...
Yayah ajak ibu ngan abang gie dekat area Uniten beli goreng pisang ngan ajak ibu minum cendol...hujan lebat tapi ibu ngan yayah tetap minum cendol... abang?? eheheh abang tak minum.. abang tengok je...sebelum balik, yayah singgah beli goreng pisang ngan karipap untuk abang.. abang mintak 3. Dalam perjalanan balik, sebelum sampai rumah..
Abang : Yayah karipap dah abis...
Ibu : Haa abis tiga??
Yayah : Abis??
Abang : A'a abang dah abiskan...
Yayah : Sedap ke??
Abang : A'a sedap sebab tak itam
Ibu : OoOOooo abis perli karipap itam je eh?? dah tak nak kawan
Yayah : ahahahahah karipap itam tak sedapkan bang?? yang putih sedap
Abang : A'a kan yah..
Ibu : Okeh nanti ibu goreng tak hitam.. tak makan siap abang
Yayah & Abang : eheheheh ibu majuksss

Malam Sabtu....
Balik dari MyLaundry ibu pun lipat baju, cadar dan pasang semula sarung kusyen... abang tolong lipat baju abang je... baju baby tak pandai nak lipat suh ibu lipat sendiri...
Ibu : Abang tolong panggilkan yayah bang.. ibu tak kuat nak pasang sarung kusyen besar nie (sebab kena lipat2 sket.. perut ibu dah besar tak larat nak buat)
Abang : Okeh... YAYAHHHHHHH ohhh YAYAH.. ibu mintak tolong
Yayah : Iye... jap yayah turun
Abang : Yayahhh cepat la ibu mintak tolong nie
Yayah : Iyee.. ok... emm nak tolong apa bu??
Ibu : Yayah tolong pasangkan kusyen nie tak larat ibu nak buat..
Yayah : Ohh ok..
Yayah pun pasangkanlah sarung kusyen besar untuk ibu...
Abang : Haaaa bukak tau pasang balik tak tau...
Ibu : Haa??
Yayah : AHAHHAHHAHAHHAHAHAH
Abang : Bukak kusyen tau.. pasang balik tak tau suruh yayah
Ibu : Cess ohhhh mengata ibu yea... iyalah... dah la tak tau pasang bukak tau... goreng karipap itam tak sedap plak tu.. iyalah nanti ibu telefon ayahuda.. ibu lari duduk rumah ayahuda...
Abang : Alaaa bu karipap atok tu sedap.. ibu pandai
Yayah : AHAHAHHAHAH tak dapat nak tolong....

Ari minggu yang indah asik kenakan ibu... nasib ibu tak lari.... ahahahahhahahahhahah

Friday, February 17, 2012

Auta lebih

Masa balik sekolah beberapa minggu yang lepas ,balik dari sekolah abang main bola dengan anak kawan ibu sementara tunggu yayah sampai. Masa tu abang tak pakai stokin, padahal yayah ngan ibu selalu pesan kalau pakai kasut kena pakai stokin tapi abang selalu buat tak dengar nasihat yayah ngan ibu. Bila tak pakai stokin main bola pakai kasut kaki abang pun cedera. Yayah sampai je abang dah buat muka sedih sebab nampak kaki dah luka. Sepanjang jalan abang diam je sebab yayah sekolahkan abang pasal pakai stokin.. yayah kata bukan yayah ngan ibu tak pesan, selalu pesan tapi abang tak dengar dah tau kan akibatnya?
Bila sampai kat rumah abang minta yayah dukung sebab kaki dah cedera kan?? mana boleh jalan.. main ngan kakak pun tak mau terus masuk ke rumah... Walaupun yayah dukung tapi ibu ngan yayah asik gelakkan abang je.... ada ke patut orang sakit digelakkan??

Yayah ngan gigihnya mendukung abang yang dah besar nie.. bila ibu amik gambar sempat senyum...
Dah lemah yayah dukung....
masuk je rumah minta yayah pasangkan handyplast...
Sabar menanti yayah mengubati luka.....
Taraaa melecet sket je auta yang lebih ibu kata.. lepas yayah pasang handyplast.. abang terus baring tengok tv.. sambil isap susu... ehehhehehe
Ibu mms ayahuda gambar berdukung ngan sebenarnya luka kat mana...ayahuda bila tengok gambar kata "Auta lebih macam cedera parah patut la boleh senyum"... ehehhehehe abang kan?? seperti kata cikgu dalam hati ada taman....

Friday, February 3, 2012

Seronok...

Huhuuh sekarang abang semakin seronok pergi ke sekolah... macam-macam benda baru yang abang belajar... abang belajar menyanyi.. ABC.. 123... ehehheh sejak minggu lepas ibu dah tak hantar abang sampai ke dalam kelas lagi... ibu hanya hantar abang kat pintu luar.. abang bukak kasut.. terus masuk ke kelas... jumpa kawan-kawan abang... tapi sebelum main abang akan jumpa cikgu dulu.. salam, cium2 peluk2.. huhuhu ibu kata abang ngada2.. ahahahha ibu jeles cikgu kesayangan abang nama cikgu milah.. sorang lagi abang sayang gak cikgu mas..
Kenapa hantar kat pintu luar je?? sebab kawan abang ada yang ayah dia hantar kat luar je.. dia citer ngan abang.. jadi abang pun nak macam tu jadi boleh la beritau dia, abang pun ibu hantar kat luar je... huuhuhuhuh

Kawan-kawan abang pun dah semakin ramai abang kenal... abang pun dah boleh terima cikgu dan kawan-kawan panggil abang aqeef... sebab kat sekolah nie ada budak nama dia aniq.. jadi kenalah abang mengalah tukar nama panggilan kepada aqeef... eheheh dua-dua tu pun nama abang jugak.. tapi sebab abang dah biasa ngan panggilan aniq.. tu yang susah sket nak tukar.. kawan-kawan perempuan pun ramai gak yang abang kenal dan kenal abang.. sampai abang asik kena dengki je ngan ibu ngan yayah..terutama dengan kawan abang nama jannah.. huhuh ibu kata kat yayah.. yayah tak jumpa jannah tu comel tau.. pastu ibu selalu pecahkan rahsia abang pada yayah atau cikgu.. huhuh teruk la ibu nie memalukan abang je abis pecahlah resia abang... huhuhuhuhuh
Dah 2 arini plak abang sibuk nak bawak bekal macam kawan gak.. huhuhuh semalam sebelum keluar rumah abang mintak bawak bekal.. ibu dah bising-bising.. ibu kata lenkali mintak la awal-awal nie dah nak masuk keta baru minta.. jadi ibu bekalkan abang gula-gula ngan mamee je.. huuhuhuhuh sabar jelah ibu nie...
Arini plak abang mintak bekal masa dalam kereta dah nak sampai opis ibu.. apalagi kalut la ibu.. akhirnya ibu bekalkan abang susu strawberry sekotak ngan ibu belikan nasi + ayam goreng.. abang nak nasi goreng tapi bila tengok nasi goreng ada sayur dan macam-macam terus cancel nak nasi putih je.. huhuhuuh ibu kata lepas nie kena la ibu bawakkan abang bekal.. padahal kat sekolah abang ada gak makanan untuk breakfast ngan lunch.. eheheheh
Ibu kata abang sejak sekolah nie dah pandai makan dan dah ada jadual waktu makan... contohnya sebelum nie abang tak pandai makan nugget.. sekarang dah pandai... mihahahhah tapi tetap memilih.. huhuhuhuh sebab tu bab makan nie selalu mbak terkenang-kenangkan abang....
Sejak sebulan sekolah.. dah 2 kali abang gie rumah nenek jumpa nenek ngan mbak melepaskan rindu... ahahahh jumpa 1/2 jam pun jadilah, janji dah lepas rindu abang pada mereka.. juga adik-adik yang sama-sama duduk kat rumah nenek.. weee abang kata ngan ibu abang nak belajar membaca sebab abang nak baca komik sendiri...

Ibu kata budak kecik ini sudah ke sekolah sekarang... kalau nak kecik lagi camni kena tunggu adik abang la... huhuhuhuhuh