Tuesday, April 23, 2013

Taiko...

Setiap hari ada je perbualan abang ngan ibu waktu pergi dan balik sekolah... arini topik abang bualkan ngan ibu adalah taiko. taiko tu apa ibu kata ketua...


Ibu : Abang pahlawan bertopeng! tu pahlawan bertopeng... pergghh taiko tu...
Abang : Mana? ooo mana ibu tau dia taiko?
Ibu: Biasanya kalau cat tu muka bulat besar macam Benny dia taiko la..
Abang : Benny abang pun taiko ke?
Ibu : Benny abang tak taiko sebab duduk rumah je, cat yang duduk luar baru taiko...
Abang : oooo kalau taiko ngan taiko gaduh, kalah boleh mati ke bu?
Ibu : Tak la cat kalau gaduh dia cedera je tak sampai mati.. dia luka-luka je..
Abang : Abis kalau kalah?
Ibu : Taiko yang kalah tu jadi penolong taiko la .. ahahhah kalau dog ngan dog gaduh boleh mati sebab gigi dia tajam dan bisa.. kalau dog gaduh ngan cat pun boleh mati sebab gigi dog tu tajam...
Abang : Ibu abang rasakan ada yang lebih tajam gigi dia dari dog
Ibu : Haa ada siapa?
Abang : Dia gigit lagi sakit.. abang kena gigit ngan dia rasa sakit sangat rasa cam nak pengsan
Ibu : ahahahhahahah (ibu tau siapa abang maksudkan)
Abang : Iya bu sakit sangat dia gigit..
Ibu : Sakit ke dia gigit? abang bagi dia makan camne semalam?
Abang : Abang suap dia camni.. pastu camni.. pastu
Ibu : Tulah lainkali hati-hati suap dia.. jangan la masukkan jari abang memang la kena gigit.. lainkali suap cepat2 keluarkan jari.. ibu pun suapkan dia cepat-cepat keluarkan jari jangan kena gigit.. Alaa adik tu kecik lagi dia tak faham bukan dia sengaja nak gigit abang.. tunggu sampai dia 2 tahun baru faham.. dari dia baby sampai sekarang belum faham lagi.. abang kena ajar dia.. sebab tu ibu selalu cakap jangan jerit-jerit.. jangan rampas barang dari dia.. nanti dia buat semula kat abang...
Abang : ohhh adik kecik lagi eh?? kalau adik tahun 1 nanti abang dah tingkatan 2 ke bu?
Ibu : Cuba kira.. adik sekarang 1 tahun kalau tahun 1, 7 tahun kan.. 7-1 = 6.. sekarang abang pra jadi adik tahun 1 abang tahun 6 la kan?
Abang : A'a la bu abang tahun 6 nanti masa tu ibu masukkan abang ngan adik taekwondo yea
Ibu : Ok boleh.. abislah kalau adik masuk taekwondo

Semalam masa abang bagi makan adik.. adik gigit jari abang.. sampai berbekas jari abang.. ibu cerita ngan yayah perbualan ni tadi.. yayah kata ohhh adik rupanya lagi taiko!...

Monday, April 22, 2013

Tolong Ibu

Hujung minggu aritu abang tolong ibu decokan adik punya cupcakes.. gambar boboiboy yang ada coklat keliling dia... gambar boboiboy yang kiri sekali tu pun abang buat.. cantik tak? huhuhu yang warna coklat tu topping yang abang suka...
Abang nak tolong buat yang lain tapi ibu tak bagi minta abang tolong jagakan adik.. jadi abang main la ngan adik sementara ibu ngan yayah deco cupcakes... huhuhuuhu Selamat Ari Jadi Amaneena... abang ada buatkan adik kad arijadi masa kat sekolah.. nanti abang minta ibu masukkan gambar yea...
huuhu adik abang dah besar... dah pandai dengki abang.. kalau abang masuk toilet tinggalkan seluar abang kat luar.. nanti abang akan bawa lari.. kalau abang tinggalkan mainan sekejap pun adik akan dengki bawa lari.. huhuhuh abang sayang adik abang yang comel nie...

Ehh salah nie bukan adik abang, ni Benny yang comel kawan abang... suka masuk bawah stool ibu nie..
Nie adik abang Amaneena, belum pandai tiup lilin.. abang yang tiupkan... huhuhuhuh

Wednesday, April 3, 2013

Demam...

Seminggu sebelum cuti sekolah aritu abang demam.. bermula ngan ari isnin.. masa dah sampai ke opis ibu abang diam je abang cakap ngan ibu abang pening.. malam sebelumnya abang sakit kaki sampai minta yayah urutkan.. mungkin sebab dah lama abang tak main kat luar rumah petang ahad tu abang main sakan kat luar... pagi isnin tu abang ok makan cam biasa sampai ibu kata abang tipukan ibu sebab tak mau sekolah.. bila dah pukul 11 abang sakit kepala lagi pastu ibu suruh abang tido bawah meja ibu, abang pun tidolah. Masa abang tido tu badan abang panas sangat ibu terus kejutkan abang dan bawa ke klinik.. masa kat klinik Dr. Guna amik suhu 40.6 terus kena masuk ubat bontot, ibu bawak balik rumah suruh berehat.. selama 3 ari abang demam.. bila demam je sakit kepala.. masa ari selasa tu abang gie sekolah tapi dalam kul 11 gitu abang sakit kepala dan cikgu telefon ibu suruh amik abang.. ibu amik abang bawak balik tunggu sampai yayah sampai rumah baru ibu gie kerja. sebab ibu kata ibu ngah kerja banyak tak boleh cuti... bila ari ke-3 plak pagi2 lagi badan abang dah panas terus ibu cancel untuk ke opis tunggu abang kat rumah... petang tu ibu bawak abang jumpa Dr. Guna lagi untuk amik darah.. ibu risau sebab sekarang ibu kata macam-macam penyakit..lepas amik darah dah Dr. Guna kata semuanya ok demam biasa baru la ibu lega.. Dr kata demam abang amik masa 5-7 ari untuk ok dan minta abang makan antibiotik lagi...
Masa nak amik darah tu abang menangis sampai beramai-ramai pegang takut abang meronta.. yayah dah bising ngan Dr sebab yayah kata bila pegang ramai-ramai buat abang tambah takut.. yayah abang sentiasa memahami.. huhuhuh
Lepas kena amik darah yayah belanja makan capati kat Maulana.. huhuhu ibu kata mujur masih berselera makan kalau tak lagi ibu risau..
Ibu jaga abang demam adik pun ngelat sama tak gie umah mbak.. asik nak kacau abang.. adik terjatuh kat tepi playpan dan terkena pada roda playpan.. adik nangis sakan ibu  pujuk dan tengok adik takde pape.. lepas 5 minit sekali tengok ada telur kat dahi.. huhuu adik.. ohh adik.. dah melasak...

Monday, April 1, 2013

Cuti Sekolah

Minggu lepas cuti sekolah.. kawan-kawan gie ke mana yea?? abang balik kampung jumpa atok.. masa kat sana abang gie Legoland... huhuh best! abang nak pergi lagi tak puas main.. sepatutnya abang gie dengan ibu, makcik, Iman & Alia, tapi masa ibu dah siap-siap nak pergi adik tak sihat plak.. ibu bawak adik ke klinik.. ibu minta edot yang bawa & jaga abang sebab kalau kami bertiga je ngan makcik pengsan la makcik..
Tempat wajib bergambar kalau sampai sini.. eheheheh walaupun cuti sekolah tapi orang takde la ramai sangat...
 Kalaulah abang ada lego banyak nie macam-macam abang boleh bina...
 Kami yang pergi.. edot takde jadi tukang amik gambar... 
 Berlumba ngan kak iman... huhuhuh
 Abang takut tinggi.. huhuhuuh
Kegemaran abang... abang bina kereta lumba tapi masa abang letak kat track belakang tertonggeng kereta abang.. bila tunjuk kat ibu gambar kereta yang abang bina ni, ibu kata kalau nak bina kereta yang boleh meluncur tak boleh berat kat depan sebab tu tertonggeng.. ahahah alamak silap teknik la bu...
Dapat belon dari clown... abang nak pedang dua.. dia buatkan abang pedang sama ngan warna baju.. huhhuhuh muka kepenatan...
Abang naik kapal terbang nie 2 round sebab orang tak ramai.. kalau ramai tak merasa la.. ehehhehe
Balik tu semua keletihan... tapi puashati.. abang ngan kak iman nak pergi lagi ada mainan yang tak sempat abang main sebab dah penat, walau matahari tak nampak tapi panas. Acih ibu belanja abang... huhuhuhuh