Tuesday, April 23, 2013

Taiko...

Setiap hari ada je perbualan abang ngan ibu waktu pergi dan balik sekolah... arini topik abang bualkan ngan ibu adalah taiko. taiko tu apa ibu kata ketua...


Ibu : Abang pahlawan bertopeng! tu pahlawan bertopeng... pergghh taiko tu...
Abang : Mana? ooo mana ibu tau dia taiko?
Ibu: Biasanya kalau cat tu muka bulat besar macam Benny dia taiko la..
Abang : Benny abang pun taiko ke?
Ibu : Benny abang tak taiko sebab duduk rumah je, cat yang duduk luar baru taiko...
Abang : oooo kalau taiko ngan taiko gaduh, kalah boleh mati ke bu?
Ibu : Tak la cat kalau gaduh dia cedera je tak sampai mati.. dia luka-luka je..
Abang : Abis kalau kalah?
Ibu : Taiko yang kalah tu jadi penolong taiko la .. ahahhah kalau dog ngan dog gaduh boleh mati sebab gigi dia tajam dan bisa.. kalau dog gaduh ngan cat pun boleh mati sebab gigi dog tu tajam...
Abang : Ibu abang rasakan ada yang lebih tajam gigi dia dari dog
Ibu : Haa ada siapa?
Abang : Dia gigit lagi sakit.. abang kena gigit ngan dia rasa sakit sangat rasa cam nak pengsan
Ibu : ahahahhahahah (ibu tau siapa abang maksudkan)
Abang : Iya bu sakit sangat dia gigit..
Ibu : Sakit ke dia gigit? abang bagi dia makan camne semalam?
Abang : Abang suap dia camni.. pastu camni.. pastu
Ibu : Tulah lainkali hati-hati suap dia.. jangan la masukkan jari abang memang la kena gigit.. lainkali suap cepat2 keluarkan jari.. ibu pun suapkan dia cepat-cepat keluarkan jari jangan kena gigit.. Alaa adik tu kecik lagi dia tak faham bukan dia sengaja nak gigit abang.. tunggu sampai dia 2 tahun baru faham.. dari dia baby sampai sekarang belum faham lagi.. abang kena ajar dia.. sebab tu ibu selalu cakap jangan jerit-jerit.. jangan rampas barang dari dia.. nanti dia buat semula kat abang...
Abang : ohhh adik kecik lagi eh?? kalau adik tahun 1 nanti abang dah tingkatan 2 ke bu?
Ibu : Cuba kira.. adik sekarang 1 tahun kalau tahun 1, 7 tahun kan.. 7-1 = 6.. sekarang abang pra jadi adik tahun 1 abang tahun 6 la kan?
Abang : A'a la bu abang tahun 6 nanti masa tu ibu masukkan abang ngan adik taekwondo yea
Ibu : Ok boleh.. abislah kalau adik masuk taekwondo

Semalam masa abang bagi makan adik.. adik gigit jari abang.. sampai berbekas jari abang.. ibu cerita ngan yayah perbualan ni tadi.. yayah kata ohhh adik rupanya lagi taiko!...

No comments: