Friday, January 29, 2010

Beramah Mesra Dengan Jiran

Yayah pesan dangan jiran kena la bertegur sapa dan beramah mesra... jadi itulah yang saya amalkan setiap ari.. kalau nampak aje jiran sebelah kanan .. Uncle!!!! Kakak!!.. nampak aje jiran sebelah kiri.. Nenek!!... Acik!!..Adik!!! Baby!!!... eheheheh
Semalam.. masa ibu sidai baju kat depan.. saya dengar bunyi gate ditutup.. saya pun menjengah keluar.. nampak la uncle...

Aniq: Uncle!!!...
Uncle: Yooo!!...
Aniq: Uncle buat apa tu???
Uncle: Ampai baju...
Aniq: A???
Ibu : Dengan nada perlahan.. uncle sidai baju la...
Aniq: Uncle!.... kat mana?? tak nampak pun??
Ibu: Uncle kat sebelah la tak nampak.. abang pakai sandal tu.. gie tengok kat pagar...
Aniq: Okeh... (ambil sandal.. nak pakai).. ehh salah... salah lagi.. ehh terbalik..
Ibu: Adoi pakai sandal pun tak betul...
Aniq: (berjalan menuju ke pagar) Uncle buat apa???
Uncle: Sidai baju....
Aniq: oooo
Uncle: Aniq tak sidai baju???
Aniq: Abang tak pandai....
Uncle: Alaaa belajar la...
Aniq : Abang budak tecit(kecik)
Ibu: Sengeh aje menahan gelak.. dalam ati ibu adoiii terkena mamat nie... ahahahhahahaha
Aniq: Kakak mana??(tanya bini uncle.. bukan nak panggil untie.. panggil kakak.. bagus kan anak ibu...eheheheheh)
Uncle: Kakak kat atas..
Aniq: Buat apa??
Uncle: Kemas bilik...
Aniq: Lagi....
Uncle: A.. a... a.. (pk apa nak cakap ngan budak kecik nie)
Ibu: Pegang-pegang perut tahan gelak.. sambil sidai baju...
Aniq: Lagi????
Uncle: Mandi......(mesti dalam ati uncle nie dah adoiiii bila la nak abis sidai nie)
Aniq: Uncle kenapa banyak??
Uncle: Iyalah baru basuh banyak la...
(saya bandingkan... ibu baju bakul tecit.. uncle bakul besar)
Saya pun jalan-jalan kedepan..
Ibu: Aniq dah malam jangan kedepan sana...
Aniq: Ibu. nampak moon tak?? abang tak nampak..
Ibu: Ada tu abang je tak nampak.. tak cari...
Aniq: Uncle!! nampak moon tak??
Uncle: Tak..
Aniq: Uncle!!...kakak mana??
Uncle: Kakak kat atas kemas bilik...
Aniq: Nak buat apa?? Nak pergi mana???
Uncle: Tak gie mana....nak tido dah malam......
Aniq: Uncle dah mayang(sembahyang)???
Uncle: A??
Aniq: Uncle nak mayang??
Uncle: aaa(saya rasa mesti uncle tak paham saya tanya apa dia pun aa aje.. )
Aniq: Ibu buat pe??
Ibu: Sidai nie..
Aniq: Dah siap??
Ibu: Dah...

Terus saya masuk rumah.. ibu suh cakap ngan uncle abang masuk dulu... saya tak nak.. terus baring minum susu... penat rupanya layan jiran kan... ahahahha tapi ibu kata mesti uncle lagi penat & pening layan saya... ibu siap ngadu ngan yayah... sambil gelak-gelak.. betul la kan saya melayan jiran berbual?? apa la ibu nie....