Thursday, November 18, 2010

Abang Sakit Mata

Minggu lepas ari selasa balik dari rumah Mbak Kinah, mata abang merah... ibu kata alamak kena gak ingat selamat.. eheheh berjangkit dari Anchap kot... sebab kalau jangkit dari Iman.. mesti balik dari JB 2 minggu lepas dah kena.. berjangkit dari Anchap sebab.. Anchap baru kena ari sabtu aritu.. Abang Aniq ada main ngan Anchap sabtu lepas.. huhuhuh
Rabu pagi ibu tak gie kerja antar saya ke An-Nur.. ibu kata ngan yayah arap-arap dapat la MC.. cuti ibu dah diujung tanduk... tiba kat An-Nur ada lagi 15 orang.. tapi 15 orang punya giliran dah macam 30 orang.. slow je no tu bergerak.. abang apa lagi dah macam cacing kepanasan la bila dah lama menunggu.. kebetulan ada sorang kawan.. abang main ngan dia tepuk2 kurusi dan lari sana lari sini.. ibu marah abang sebab takut terlanggar orang dan tu kan hospital ramai orang sakit.. nanti lagi sakit orang-orang tu.. ehehhehe
Bila tiba giliran saya...
Ibu: Assalammualaikum doc..
Doc: Waalaikumsalam... Aqeef yea??
Ibu: Yea tapi panggil Aniq...
Doc: Ehh tapi nama Aqeef kan?? (Doc takut salah orang) ehehe
Ibu: Yea Aqeef Aniq...
Doc: Ok kenapa yea???
Ibu: Abang Doc tanya tu.. jawab cepat
Abang: Mata tertumpu pada lampu suluh.. antu lampu suluh
Ibu: Abang doc tanya tu jawab la...
Doc: Ohhhh saya dah nampak ada orang sakit mata yea?? mata merah??
Abang: Iya sakit mata...
Ibu: Abang cakap ngan Doc.. bangun tido tadi kenapa??
Abang: Tadi... masa abang bangun mata abang lekat.. tak boleh bukak..
Doc: Ohhhh mata abang lekat yea.. banyak taik mata tu... meh Doc check... (ambil lampu suluh)
Abang: Sengeh sambil nak amik
Ibu: Abang bagi Doc check dulu...
Doc: Pandang kiri.. pandang kanan.... atas.. bawah.. ok... merah.... nganga mulut doc check tekak.. ok.. tekak ok...
Abang: Nak amik lampu suluh
Ibu: Abang tanya doc dulu...
Abang: Boleh abang pinjam
Doc: Ok boleh tapi sakit mata tak boleh kena cahaya terang... abang kena pakai spek mata itam yea??
Abang diam aje....
Ibu: Abang... Doc kata abang kena pakai cermin mata...
Abang: Tapi... cermin mata abang dah patah.. yayah dah buang
Doc sengehhh
Ibu: Nanti kita beli la yang lain ok??
Doc: Abang pakai cermin mata itam yea??
Abang: Tak boleh nanti mata abang itammm
Doc ketawa (dalam ati mesti dia kata banyak songeh plak budak nie)
Ibu: Doc dia takut ulat... Kalau abang tak pakai cermin mata nanti mata abang keluar ulat...
Doc: Abang pakai cermin mata yea..
Abang: Tak mau
Doc: Abang pakai cermin mata.. kalau tak nanti mata abang keluar air banyakkkkk.. pastu ada ulat keluar...pakai yea?? Abang jangan main panas... jangan tengok TV lama-lama.. nanti air keluar banyak.. makan ubat yea..
Abang: okeh!!!
Ibu: ehehehehhe (dalam ati.. yeaa.. nasib takut ulat)
Lepas amik ubat, ibu ajak abang pergi kedai barangan baby.. beli cermin mata.. abang pilih cermin mata Ben 10... Abang pakai sepanjang masa.. dalam rumah bila ibu bising kata Doc tak bagi tengok TV lama-lama nanti tambah teruk.. abang pakai cermin mata sambil tengok TV.. ehehehehehhehe

Sebelum balik rumah ibu ajak singgah Wong Solo.. ibu nak minum air alpukat(Avacado)...abang plak makan nasi la.. lapar... ayat penyet ibu yang makan.. sebab ibu kata sakit mata tak boleh makan ayam dan telur.. huhuhuhu ibu ngelat.
Menunggu nasi abang sampai..
Pakai cermin mata tengok TV bila ibu bising-bising..
Akibat asik lari aje bila nak titik ubat mata.. ibu tangkap dan bedung saya guna selimut .. huhuuhu sedihnyaaa.. ubat mata tu pedihhh tau..
Jadi ulat pun sempat tengok TV..

Disebabkan mata abang sakit.. abang tak dapat pergi Birthday Party Kakak Qelah... pastu ibu cuti lama... Ari Ahad mata abang dah kurang merah... tapi bengkak la pulak.. Ibu bawak abang ke An-Nur lagi untuk sambung ubat...Jadi.. ibu cuti lagi sehingga Raya Haji... Abang,Ibu & Yayah beraya di Lep aja... asalnya nak beraya rumah ayahuda.. memandangkan mata abang masih sakit, ibu kata baik kita tak payah pergi rumah ayahuda.. nanti ayahuda plak yang kena pakai spek itam gie kerja ehehehhehehe

2 comments:

MummyGurl said...

shian abang ;)

mRs sYa said...

amani pun tgh kene sakit mata ni...