Tuesday, August 6, 2013

Ramadhan 2013 = 1434H

Alhamduillah taun nie abang dah mula berlajar berpuasa... ari pertama puasa abang terlupa.. dah siap2 makan asam pedas ibu masak masa sahur sekali tiba sekolah abang makan ngan kawan-kawan... balik sekolah ibu tanya puasa tak? abang cakap la abang makan kat sekolah pra.. terus ibu menjerit.. abang kan puasa.. ahahahah ari pertama gagal... ari ke-2 hingga ari ke-24 abang berjaya puasa separuh hari.. ujung minggu ada yang abang puasa sampai pukul 3 je.. minggu lepas sabtu ngan ahad abang berjaya puasa penuh... disebabkan abang puasa penuh yayah belanja aiskrim.. ibu masakkan sup ayam & upah RM 10 sehari dan abang boleh makan apa yang abang suka banyak kali.. apa dia?? coklat la ehehehhehe.. huhuhuh ari sekolah abang pernah cuba puasa penuh tapi tiba kat sekolah KAFA abang beli mamee ngan air vitagen terus berbuka... huhuhu separuh ari pun dapat upah gak RM 2.. semalam abang tak puasa sebab duduk umah mbak.. abang dah cakap ngan ibu tak boleh puasa kat rumah mbak sebab ramai adik-adik yang makan sedap.. eheheh sebenarnya abang nak makan masakan mbak..  ari nie dan esok tak puasa kalau puasa pun separuh hari lagi sebab abang dah balik rumah atok...hhuhuhuh
Ibu kata takpe walaupun dapat separuh ari abang dah cuba belajar puasa berbanding taun lepas langsung tak puasa dan tak cuba puasa pun.. ibu kata taun depan kena tambah lagi bilangan puasa penuh & kena rajin solat jadi anak yang soleh... ehehhe In Sha Allah ibu... Duit upah berjaya puasa abang nak simpan dalam tabung.. abang janji ngan ibu nak belikan ibu rumah yang kami pergi tengok aritu..huhuhuhu ...rumah macam ayahuda kat jakarta...
Cabaran paling besar masa puasa ialah Amaneena yang makan depan abang siap ajak makan.. siap nyum2 sabar jelah.. masa ari abang dapat puasa penuh pukul 2 lebih sampai pukul 5 lebih abang tido pastu sementara tunggu waktu berbuka abang main basikal kat luar...
Untuk semua kawan-kawan abang dan acik-acik yang sudi baca blog abang.. abang ucapkan Selamat Hari Raya.. Maaf segala silap dan salah abang.. jom la datang ke rumah.. oOooOoo balik kampung jumpa atok...


No comments: