Wednesday, July 6, 2011

Belajar Bahasa Melayu Bersama Abang Aniq....

Mari abang ajarkan beberapa ayat bahasa melayu zaman abang....eheheh

Ayat 1
Abang : Yayah nie abang kecik kang....
Yayah & Ibu : Ahahahha kecik???

Ayat 2
Yayah ada cuking......
Yayah & Ibu : cuking????

Ayat 3
Abang : Jangan kacau nanti dia kacar....
Untie : kacar????
Yayah : ehehehehehe dia tersalah cakap tu...

Ayat 4
Bu jom kita gie safira....
Ibu : Haa gie safira???
Abang : Alaa yang aritu tu kita gie...
Ibu : ooo ahahahhahahahaha

Ayat 5
Abang : Yayah tengok abang tu main stuker ...
Yayah : Apa benda bang???
Abang : Alaa stuker tu.. yang abang tu main...

Ayat 6
Abang : Biar abang amikkan tusi....
Yayah : Tusi bang, betul tusi?
Abang : Alaa salah la...

Ahahah sebenarnya disebabkan abang nie suka sebut main suka hati dan kalau boleh nak cakap sepantas mungkin ,jadilah perkataan-perkataan sebegini.. dalam pikiran dah sebut betul tapi seperti kata yayah main hembuss aje... ehehehhehe

Kecik = Cekik
Cuking = Kucing
Kacar = Cakar
Safira = Safari
Stuker = Skuter
Tusi = Tisu

Ibu dan yayah selalu gelakkan abang bila dapat tangkap perkataan terbalik abang... alaa bu bunyi tetap ada kan?? cuma tertukar tempat je hurufnya... ehehehehhe ibu selalu kata teringat kat kakak aqelah(anak ayahuda) sebut eja almari jadi lamari... ehehehhehehe

3 comments:

Mama Zara said...

ingatkan tadi tusi= kerusi...hihii

Rozita said...

yg paling penting abg dah pandai cakap kan..hehe..

Aqeef Aniq said...

Untie Wani: abang tak pendekkan perkataan.. tapi terbalikkan huruf je... ehehhehe

Untie Ita : Alhamduillah cakap sampaikan ibu & yayah naik pening macam2 soalan & ayat yang abang keluarkan...ehehehehe